fbpx

Øg din forbrænding – stå op ved skrivebordet

stå-op

Stå op ved skrivebordet når du arbejder og øg din sundhed. Mange af os har et stillesiddende arbejde, hvor vi sidder foran computerne i 8 timer om dage. Ligeledes, er mange af os også slemme til at sidde for meget ned når vi har fri. Når man kommer hjem fra arbejde, kan det være fristende at smide benene op i sofaen inden man begynder på aftensmaden, og pludselig bliver det til mange stillesiddende timer i løbet af dagen.

En undersøgelse viser, at vi i gennemsnit sidder ned i 7-10 timer om dagen. For mange af os, der har et stillesiddende arbejde, sidder ned i helt op til 15 timer dagligt.

Problemet med at vi sidder så meget ned i løbet af dagen er, at vi slet ikke er skabt til at sidde ned i så mange timer. Det er hårdt for kroppen og ifølge undersøgelser, er det ikke selve siddestillingen, som er med at til give os ryg- og nakke smerter. Det er derimod den manglende variation i løbet af dagen. Så når vi sidder ned en hel dag på kontorstolen, uden nogen former for variation, bliver vores muskler ømme. Derfor er det vigtigt at sidde i forskellige stillinger i løbet af dagen, men derudover er det også vigtigt, at komme OP AT STÅ. Der er også en masse sundhedsmæssige fordele ved at stå op i løbet af dagen, da det kan være med til at stabilisere dit blodsukker og bidrage til et sundere kolesteroltal. 

Sid mindre ned i løbet af arbejdsdagen

Ved at stå op ved skrivebordet i løbet af din arbejdsdag, øger du din sundhed og derved også din forbrænding. Når du står op, forbrænder du 0.7 kalorier mere per minut, hvilket er 42 kalorier forbrændt i timen. Står du fx op 3 timer om dagen ugens 5 dage, vil det svare til, at du forbrænder 630 kalorier mere i forhold til, når du sidder ned. Dette er kalorier du forbrænder, ved blot at stå op i løbet af din arbejdsdag. Derudover kommer der de kalorier du forbrænder ved aktivitet. Dette kan blive til mange forbrændte kalorier om ugen, som er med til at forbedre din sundhed generelt.

Men udover, at du ved stående arbejde øger din forbrænding, er det også sundt for din krop at komme op, at stå i løbet af en arbejdsdag. På den måde, skaber du variation i din holdning og mindsker risikoen for, at få ondt i nakke og ryg.

Vælg en god aflastning til når du står op og arbejder

Selvom det er sundt for både krop og hoved, at komme op og stå i løbet af en arbejdsdag, kan det også væres hårdt for både ben, fødder, hofter og ryg. Derfor er det en god ide at få en aflastningsmåtte, som hjælper dig med at fordele vægten mere ligeligt på begge ben. Er det et hårdt underlag du står på, kan du med fordel anskaffe dig en aflastningsmåtte.

Med et blødt underlag i form af en aflastningsmåtte aflaster du muskler og led. Så undgår du trætte ben, fødder samt en øm lænd.

Del med dine venner

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin